<<< повернутися | обговорити на форумі >>

14/12/2011

Засідання круглого столу "Актуальні питання створення фондів гарантування виконання зобов’язань небанківськими фінансовими установами та роль держави у їх створенні"

8 грудня 2011 року у Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики відбулося засідання круглого столу "Актуальні питання створення фондів гарантування виконання зобов’язань небанківськими фінансовими установами та роль держави у їх створенні" під головуванням Голови підкомітету з питань контролю та законодавчого забезпечення регулювання ринків фінансових послуг Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики А. Пінчука. У засіданні взяли участь представники Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Міністерства фінансів України, Національного банку України, Світового банку, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, керівники професійних об'єднань небанківських фінансових ринків, журналісти. Від НАКСУ у засіданні взяв участь Президент асоціації Петро Козинець.

Під час засідання було зроблено аналіз світового досвіду створення системи гарантування вкладів споживачів небанківських фінансових установ, створення та функціонування системи гарантування у банківській системі, бачення страхових компаній щодо основних проблемних питань створення Фонду гарантування страхових виплат за договорами страхування життя.

Після того відбулося обговорення та обмін думками з усіх піднятих питань. Зокрема, заслуговують на увагу тези, висловлені Галиною Третьяковою, генеральним директором Української федерації убезпечення, яка зазначила, що "розглядати систему гарантування вкладів можна тільки розуміючи як аксіому, що вся система гарантування передбачає попереднє вирішення основних питань як-то: питання забезпечення професійного ефективного пруденційного нагляду, впровадження системи рефінансування и лише потім — системи гарантування вкладів.

Також заслуговує на увагу думка уповноваженого представника Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку С.О. Бірюка який зазначив, що загалом ідея створення Фонду благородна, але невдала реалізація приведе лише до ще більших втрат. Систему гарантування доцільно запроваджувати за часів підйому та динамічного розвитку ринків, а не у період рецесії. Це підтверджується і світовою практикою. Також потрібно бути дуже обережними під час запровадження системи гарантування, щоб вартість забезпечення цього гарантування не стала непомірним тягарем для фінансових інституцій.

Світова практика свідчить, що існують різні схеми організації систем гарантування. У деяких країнах кожен ринок має окрему систему гарантування, в інших є розділення фондів гарантування між банківським та небанківським ринками, а, приміром, у Великобританії уся система гарантування об’єднана в єдиному фонді.

Також було зазначено, що під час організації системи гарантування дуже важливо забезпечити чіткий зв’язок між системою пруденційного нагляду, контролю за діяльністю і безпосереднього забезпечення гарантування.

У свою чергу, представник Національного банку України виступив категорично проти залучення до банківського фонду гарантування учасників ринків небанківських фінансових установ.

Петро Козинець у своєму виступі зазначив, що НАКСУ ще з 2002 року виступала за необхідність створення державного фонду гарантування вкладів членів КС. Але треба мати на увазі, що у 2008 році більше 500 спілок мали ліцензії , а депозити складали більше 5 млрд. грн. Сьогодні ж, частково через кризові явища, але здебільшого завдяки "зусиллям" державного регулятора ринок доведено до того, що з 600 спілок лише 240 мають ліцензії, а загальні депозити складають трохи більше 1 млрд. грн. Тому сьогодні говорити про створення окремого фонду є безглуздям.

Президент НАКСУ висловив підтримку позиції Г. Третьякової про те, з чого має складатися система гарантування, та С. Бірюка щодо умов та часу її впровадження. Враховуючи небажання Національного банку приєднання до банківського фонду гарантування, Президент НАКСУ закликав присутніх не займатись політичними спекуляціями, а зосередитися на наведенні порядку у діяльності державного регулятора, щоб запровадити дієвий пруденційний нагляд за діяльністю небанківських фінансових установ, систему рефінансування і лише після цього приступати до створення системи гарантування вкладів.

Говорячи про проект Закону України "Про фонд гарантування вкладів членів кредитних спілок", розроблений Держфінпослуг, Петро Козинець зазначив, що, беручи до уваги перелік функцій Фонду, викладених у цьому проекті, операційні витрати Фонду будуть щонайменше вдвічі перевищувати суму всіх внесків кредитних спілок. Тож, виходячи з наведеного, НАКСУ вважає недоцільним створення окремої юридичної особи Фонду гарантування вкладів членів КС, а пропонує внести зміни в законодавстві, згідно з якими у майбутньому функції Фонду можуть бути покладені на державний регулятор, з подальшим виділенням Фонду в окрему юридичну особу тільки після накопичення коштів, доходи від розміщення яких будуть достатні для забезпечення операційних витрат і збільшення кількості кредитних спілок, які надають фінансові послуги із залучення внесків (вкладів) на депозитні рахунки.

Президент НАКСУ вніс пропозицію на сьогодні закрити питання про створення Фонду гарантування виконання зобов’язань небанківськими фінансовими установами, оскільки поточна ситуація на ринку цьому не сприяє. Натомість необхідно не займатися популізмом, а вивчити дане питання і відпрацювати поступове створення відповідної структури при державному регуляторі, на яку покласти усі функції Фонду разом із відповідальністю за своє регулювання та контроль.



<<< повернутися | обговорити на форумі >>